EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO ESTADO DO AMAZONAS: UMA FERRAMENTA MOTRIZ DE PEDAGOGIA LIBERTÁRIA DECOLONIAL

ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE STATE OFAMAZONAS, A DRIVING TOOL OF DECOLONIALLIBERTARIAN PEDAGOGY

Authors

  • Marcela Sandrini UFAM
  • Raimundo Pereira Pontes Filho UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

DOI:

https://doi.org/10.56256/yhgrpd35

Abstract

With the promotion of sustainability over the years, the Amazon again assumes a leading role similar to that experienced in the colonial period, of exploitation and imposition. Exploratory and reflective, this article, as applied research, aims to elucidate an epistemology of rescue, evaluating the performance of public policies as an agent that attracts the impertination of Amazonian knowledge that was disqualified to give way to Eurocentric thought and the imposition of mass production in the anides of capitalist interest. The proposal for a decolonial libertarian pedagogy, despite its anarchist nature, aims to reelaborate the production of knowledge in order to remove repression in the production of knowledge from the Eurocentric model imposed in the colonial period that for many decades disqualified any form of knowledge that did not be performed by Europeans, whose thought consisted of the idea of those who were not European so far as not able to think and produce knowledge. Celebrate the particularities of the traditional population of a territory as heterogenic as the State of Amazonas, spreading environmental education to ensure the needs of these populations for the present and for future generations.

Author Biography

  • Raimundo Pereira Pontes Filho, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

    Doutor em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Direito Ambiental pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Bacharel em Direito pela UFAM. Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela UFAM. Atua no magistério desde 1996. Professor da Universidade Federal do Amazonas, na Graduação e no programa de Mestrado em "Constitucionalismo e Direitos na Amazônia". Docente do Programa de Mestrado em Segurança Pública da Universidade do Estado do Amazonas. Servidor público estadual, presidiu o Conselho Penitenciário do Estado do Amazonas (2013 a 2018). É pesquisador das violações a direitos fundamentais da sociodiversidade na Amazônia, buscando estabelecer o diálogo entre o direito e questões amazônicas, com livros publicados sobre o assunto, dentre os quais: Terceiro Ciclo (1997), História do Amazonas (2011), Logospirataria na Amazônia (2017), Desafios à Segurança Pública no Brasil (2020), Formação Sociocultural da Amazônia Colonial (2021). Coordenou curso de graduação em Direito, em Instituição de Ensino Superior em Manaus-AM (2008-2010). Coordena grupo de pesquisa e publica regularmente artigos em periódicos acadêmicos e eventualmente em veículos de imprensa.

Published

2025-11-24

Issue

Section

ARTIGOS CIENTÍFICOS

How to Cite

EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO ESTADO DO AMAZONAS: UMA FERRAMENTA MOTRIZ DE PEDAGOGIA LIBERTÁRIA DECOLONIAL: ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE STATE OFAMAZONAS, A DRIVING TOOL OF DECOLONIALLIBERTARIAN PEDAGOGY. (2025). THEMIS: Revista Da Esmec, 23(2), 115-136. https://doi.org/10.56256/yhgrpd35